ASG-ansökningar 2017/2018

- Spännande ansökningar som berör människans förhållande till minne, fotografi, fakta, hälsa och teknologi, säger Sune Sunesson, föreståndare vid Pufendorfinstitutet.

I ansökningarna anger Lundaforskare förslag på olika frågeställningar och ideér som de vill utforska vid Pufendorfinstitutet. Exempel omfattar allt från hur människans minne påverkas av den digitala utvecklingen till hur fotografier används inom akademisk forskning. Ett annat förslag handlar om faktaresistens och förhållandet mellan vetenskap och politik.

För att antas till en ASG (advanced study group) måste forskare från åtminstone tre fakulteter vid Lunds universitet samlas kring ett vetenskapligt ämnesområde. Deras frågeställning eller idé måste ha en tvärvetenskaplig ansats – där det behövs perspektiv från flera discipliner. Forskningsformen riktar till forskare som vill diskutera en frågeställning eller en idé som befinner sig i ett väldigt tidigt skede.

ASG-perioden sträcker över åtta månader – och forskare har då fri tillgång till Pufendorfinstitutets lokaler för att mötas och anordna workshops och seminarier.

ASG-ansökningar 2017/2018
• Faktaresistens och förhållandet mellan vetenskap och politik
• How Evidence-based Practices Handle Conflicting Knowledge: the Case of Hormonal Contraceptives (CON-X)
• Proposal for an Advanced Study Group on Human Memory in the Digital Age
• The Distracted Mind – Optimizing the Conditions for Ancient Brains in a High-Tech World and an Attention-Driven Economy
• The Roles of Photograpy in Academic Research and Communication

Besked om vilka ansökningar som har antagits till ASG meddelas i början på april.