Sune Sunesson om utlysningen av Tema för unga doktorer

bild på grupparbete med gruppen Astobiologi. Foto

- Nu försöker vi nå de nyaste doktorerna, säger Sune Sunesson, föreståndare för Pufendorfinstitutet om det nya tema för unga doktorer som precis har utlysts.

Utlysningen görs med stöd från LMK-stiftelsen och är ett försök att skapa fler möjligheter att samarbeta med tvärvetenskapligt fokus även för forskare tidigt i karriären.

Sista ansökningsdag är 1 juli 2017. Besked ges senast 1 oktober med förväntan att temat startar i början på vårterminen 2018. Ansökan bör ha en eller flera huvudsökande som kan verka som gruppens koordinatorer och medlemmarna ska rekryteras från minst tre olika fakulteter. Förslaget ska presentera forskningsproblem, presentera forskargruppen (5-7) och föreslå en plan för hur man avser strukturera arbetet.

Vem kan söka tema?

Forskare vid Lunds universitet högst tre och ett halvt år men minst sex månader efter disputation är välkomna att tillsammans söka ”tema”. Huvudsökande måste ha sin anställning vid Lunds universitet. Övriga medlemmar kan vara anställda vid andra universitet eller på annat sätt verksamma som forskare i Sverige eller utomlands men till övervägande del ska gruppen bestå av forskare vid Lunds universitet. Forskargruppen kan förutom avlönade forskare också ha ytterligare personer knutna till projektet. Det finns exempelvis inget hinder för att doktorander eller mer seniora forskare med expertis inom något av temats områden knyts till gruppen. Dock kan institutet inte betala lön till doktorander, seniora forskare eller personer som inte är forskare.

I varje tema ska ingå forskare från minst tre fakulteter. Institutet ser också gärna att programmet utgår från forskningsfrågor som tills vidare inte "ägs" av en viss disciplin. Vikt läggs vid ansökans kreativitet och mångsidighet.

Läs: Hur söker man Tema för unga doktorer.