Tema Energy Justice: Desta Mebratu om vikten av energiforskning

Desta Mebratu

– Energi har alltid spelat en central roll i de sociala transformerande förändringarna i mänsklighetens historia.

Desta Mebratu är en gästforskare som arbetar med temat Energy Justice. Han är ansluten till Stellenbosch unversitetet som Extra Ordinary Associate Professor, Center for Complex Systems in Transition, School of Public Leadership. Innan det var han vice direktör för Afrika på Förenta Nationernas Miljöprogram, UNEP.

Vi frågade honom om han kunde berätta om varför han är med i temat, vad han hoppas få ut av arbetet, och lite om sin bakgrund.

Vad är din bakgrund?
Jag är en kemiingenjör med en MSc i Environmental Management and Policy och en PhD i Engineering in Industrial Environmental Economics. Jag har också en MBA i International Business. I mer än 25 år har jag arbetat med hållbar utveckling, grön ekonomi, miljövänlig produktion etc.

Varför arbetar du med temat Energy Justice?
Energi har alltid spelat en central roll i alla former av social omvandling i mänsklighetens historia, och att arbeta för energirättvisa är centralt för att uppnå en inkluderande och hållbar utveckling. Den här frågan är speciellt viktig för regioner som Afrika där det är ett direkt samband mellan tillgång till energi och fattigdom/underutveckling.

Vad hoppas du bidra med?
Jag hoppas bidra till temat genom att tillföra ett perspektiv från utvecklingsländer, baserat på min mångåriga erfarenhet av att arbeta i många olika afrikanska länder och regioner.

Vad hoppas du ta med tillbaka?
Jag hoppas att min tid på Pufendorf ska ge mig nya inblickar i de frågor som temat utforskar, speciellt vad gäller det tvärvetenskapliga perspektivet.

Vad är dina forskningsintressen?
Just nu tittar jag på hur tvärvetenskapliga angreppssätt och systemteorier kan användas för att göra det möjligt för samhällen att driva fram de verkligt transformerande förändringarna som så behövs idag.

Vad driver dig framåt?
Det som driver mig är brådskan att möta de globala utmaningarna innan de så att säga spelar ut sig själva, något som skulle bli väldigt kostsamt utifrån alla perspektiv. Jag är också driven av den stora chansen Afrika faktiskt har att utveckla sin ekonomi på ett mer hållbart sätt, något som är en otrolig möjlighet för den globala övergången till hållbarhet.

Vad jobbar du med nu?
Jag arbetar med att utveckla en alternativ utvecklingsmodell som kan stötta afrikanska länder att bygga ekonomier med låga utsläpp, som är inkluderande och använder resurser effektivt. Genom denna modell vill jag bidra i deras utveckling till ett hållbart samhälle.

Har du varit i Lund och/eller Sverige tidigare?
Ja, jag bodde i Lund från augusti 1996 till mars 2000, under den här tiden läste jag min Masters och min PhD. Jag har också varit här många gånger efter det.