Om Pufendorfinstitutet

En inkubator för nya tvärvetenskapliga idéer

Pufendorfinstitutet är ett tvärvetenskapligt institut vid Lunds universitet. Vi ger forskare från olika discipliner och fakulteter vid Lunds universitet möjlighet att under ett år arbeta tillsammans med ett vetenskapligt problem. Vi fungerar som en inkubator för nya tvärvetenskapliga idéer och forskningsområden.

Pufendorfinstitutet är ett universitetsövergripande tvärvetenskapligt institut där forskare från olika discipliner ges möjlighet att under ett år arbeta tillsammans för att utveckla nya forskningsområden. Vi uppmuntrar begynnande och ännu omogna forskningsidéer och ger dessa utrymme att utvecklas och lägga en grund för framtida forskning.

Vår vision är att tillhandahålla en fristad i den akademiska vardagen som ger forskare tid och rum att lära av varandra, utforska och förstå komplexa problem som kan lägga grund för framtida forskning.

Institutet utlyser årligen så kallade Teman och Advanced Study Groups där forskare från hela universitet ges möjlighet att arbeta gemensamt med  aktuella frågor som de själva formulerar.

Stacey Ristinmaa Sörensen, föreståndare
stacey [dot] ristinmaa_sorensen [at] pi [dot] lu [dot] se (stacey[dot]ristinmaa_sorensen[at]pi[dot]lu[dot]se)
+46-46- 222 62 10

Eva Persson, koordinator