Om medel, kostnadsram och budget för tema

Medel för tema utgår som kostnadsram. Alla pengar administreras av institutet och pengar som inte utnyttjas under tiden som tema återgår till institutet och används till nya projekt.

Använd gärna den här mallen i excel för att räkna ut lönekostnader (inklusive semesterersättning som till skillnad från lkp måste ingå i beräkningen). I rutan för indirekta kostnader ska inget värde läggas till.

mall_berakning_av_loner_inkl._semester.xlsx

Vad ska ingå i en budget?

En temagrupp kan söka medel för sammanlagda kostnader upp till 2 miljoner. Den budget som bifogas ansökan ska i den mån det är möjligt beskriva förväntade kostnader för temat. Detta gäller exempelvis lönekostnader, resekostnader för hitbjudna gästföreläsare, hotell för gäster osv.

Av sökta medel kan högst 200. 000 SEK användas till slutkonferens eller liknande och institutet vill uppmana till att söka externa medel för den typen av aktiviteter.

Vad ska inte ingå i en budget?

Indirekta kostnader ska inte ska räknas med när lönekostnaderna beräknas. Institutet bär givetvis dessa kostnader  för hyra, städning, administration m.m, men de ingår alltså inte i den kostnadsram som fastställs för teman. De indirekta kostnaderna läggs så att säga ”ovanpå” de medel som tilldelas. Det egentliga värdet av varje temas kostnadsram är mao egentligen högre än den summa som ett tema får som ram för sitt projekt.

Kostnader för föreslagen gästforskare ska inte heller ingå i föreslagen budget. Institutets teman ges möjlighet att knyta en internationell gästforskare till projektet, som upp till 4 månader vistas och arbetar vid institutet. Möjligheten ges tack vare ett generöst anslag från LMK-stiftelsen, som bekostar både lön, resor och boende i Lund.