Nya tema- och ASG-grupper på Pufendorfinstitutet 2017/2018

Pufendorfsal

Nu är det avgjort! Tre teman och sex ASG-grupper kommer att verka vid Pufendorfinstitutet från september 2017 – maj 2018. Områden som ska utforskas spänner från fredsprocessers påverkan på miljön, användningen av big data inom forskningen, förståelsen av kris, det mänskliga minnet i en digital tidsålder och fotografiets roll i akademisk forskning och kommunikation.

Kvaliteten på de ansökningar som har blivit antagna till tema och ASG blir bara bättre för varje år menar Sune Sunesson, föreståndare för Pufendorfinstitutet. Det tror han beror på att forskare vid Lunds universitet nu har fått upp ögonen för tvärvetenskapliga arbetssätt.

Ansökningarna tillämpar olika interdisciplinära ansatser berättar han – där vissa teman som "Innovation for Whom" – som tittar på universitetens roll som motor för sociala innovationer – vill angripa frågeställningen på ett direkt problemlösande sätt, medan temat DATA istället vill utforska till synes olika områden för att hitta gemensamma beröringspunkter.

– De olika ansatserna är vi extra tacksamma för eftersom det visar på hur brett det tvärvetenskapliga anslaget kan tillämpas inom forskningen, säger Sune Sunesson.

Enligt honom är den gemensamma nämnaren för de nya temana och ASG-grupperna att deras forskning ligger i tiden, vissa ligger till och med i framtiden, som det tema som handlar om big data.

Att många av forskningsidéerna ligger i framkant tror Sune Sunesson beror på att forskare till sin natur ofta är intresserade av frågor som har att göra med framtiden – som vår utveckling och livets överlevnad.

– Vi är glada för alla de intressanta frågeställningar och frön till forskning som temana och ASG-grupperna vill utforska – och ser nu fram emot att få följa dem under deras tid här på Pufendorf.

Tema 2017/2018
• DATA
• Innovation for Whom
• The Nature of Peace