Nya Teman och Advanced Study Groups 2020-2021

grupp vid pufendorfinstitutet

Till hösten 2020 välkomnar Pufendorfinstitutet åtta nya grupper, varav fem Teman och tre Advanced Study Groups. Höstens nya Teman kommer att arbeta med aktuella frågor kring: en framtid för mänskliga rättigheter; politisk polarisering på nätet; invasiva och främmande arter; sökmotorers påverkan på vår kunskapsproduktion och den vetenskapliga expertens roll i en post-tillits era. Institutets nya Advanced Study Groups kommer att ägna sig åt: hur samhällets aktörer tidigare kan identifiera barn som far illa, fördjupa kunskapen om orsaker bakom fallolyckor samt bättre förstå hur samhälleliga och sociala strukturer reproduceras.

Teman 2020-2021

Temat The Human Aspect of Invasive Alien Plants – the paradox of plants, people and personal preferences vill problematisera och förutse effekterna av en ökad reglering av invasiva och främmande arter i Sverige. Med utgångspunkt i värdekonflikter mellan olika typer av aktörer och hur de hanteras i relation till reglering önskar Temat på sikt utveckla verktyg för att underlätta olika intressenters diskussion om invasiva och främmande arter. I gruppen ingår forskare från ämnen som biologi, etnologi, miljö- och klimatforskning, medicinsk etik, botanik, filosofi, växtskydd och landskapsplanering (SLU).
Koordinator: Tina D’Hertefeldt

Med utgångspunkt i att vi lever i en digitaliserad antropocene tid, önskar Temat The Future of Human Rights förstå hur faktorer som ekonomisk globalisering, migration och utveckling mot auktoritär makt samspelar i att utmana och underminera utvecklingen av mänskliga rättigheter. Forskare med bakgrund i ämnen som statsvetenskap, juridik, sociologi, kulturgeografi och risk och säkerhet med mänskliga rättigheter ingår i gruppen.
Koordinator: Mo Hamza

Vad är centralt för allmänheten i riskkommunikation om strålsäkerhet? Expertis på strålsäkerhet finns inom olika områden, från röntgen till kärnkraft. Denna uppfattas på helt olika sätt och experterna agerar därför på en komplex informationsarena. Genom att utgå från strålsäkerhetsexperter vill Temat EXPERT: The radiation safety expert in a post-trust era undersöka den vetenskapliga expertrollen i ett politiskt och samhälleligt sammanhang. De forskare som ingår i gruppen kommer från discipliner som strålningsfysik med arbetsmiljö, atomfysik, språkvetenskap, miljö- och klimatforskning, tjänstevetenskap och media och kommunikation.
Koordinator: Christopher Rääf

Inom Temat Political Polarization on the Internet: towards an integrated perspective on its causes and effects önskar forskare från filosofi, juridik, statsvetenskap, kommunikation och datavetenskap att utifrån ett fokus på den politiska polariseringen på nätet, utveckla en begreppsram för att vidare studera detta fenomen.
Koordinator: Anamaria Dutceac Segesten och Erik J Olsson

Inom Temat In Search of Search and its Engines vill forskare från bibliotek- och informationsvetenskap, digitala kulturer, sociologi, media och kommunikation, juridik, filosofi, och matematik undersöka sökmotorer och deras ”rekommenderingssystem”, för att närmre förstå hur dessa påverkar vårt samhälle och förutsättningar för medie- och informationskunnighet.
Koordinator: Olof Sundin och Alison Gerber

Advanced Study Groups 2020-2021

• Utsatta barn: samarbete för att identifiera och hantera risker  (koordinator: Anna Kristensson Ekwall
  • Enhancing health from a life-span perspective – The E-hance perspective (koordinatorer: Eva Ekvall Hansson och Sofia Bunke)
  • Social Reproduction: Making, Sustaining and Transforming Everyday Life (koordinatorer: Catia Gregoratti och Rebecca Selberg)

Grupperna kommer att arbeta vid institutet under åtta månader med start i september/oktober. Beslut om Teman och ASGn togs av styrelsen den 19 mars 2020.