Pufendorfinstitutets jubileum

Bioinspired Energy
Jan-Åke Nilsson och Öivind Andersson från Temat Bioinspired Energy Conversion

I år firar Pufendorfinstitutet 10 år. Under vårt jubileum den 19-21 September reflekterade vi över vad dessa tio år har betytt för forskarna och forskningen vid Lunds universitet. Tillsammans med inbjudna gäster tittade vi även framåt, det diskuterades risktagande forskning och vad det innebär att leda tvärvetenskapliga forskargrupper. Jubileet avslutades med öppet hus under Kulturnatten då vi bland annat bjöd på spännande föreläsningar, konsert med "Musik för Klimatet", grafittiworkshop och födelsedagstårta.

Unde jubileet presenterades även jubileumsskriften Pufendorfinstitutet 2009–2019, liksom rapporten Pufendorfinstitutet 10 år – en resultatuppföljning.

jubileet 2019 Eva

Pufendorfinstitutets koordinator Eva Persson hälsar tidigare Temamedlemmar och inbjudna gäster välkomna till jubileet.

healthy indoor environment Jubileet

Eja Pedersen och Aneta Wierzbicka från tidigare Temat Healthy Indoor Environments delade med sig av sina erfarenheter av att jobba i ett Tema på Pufendorfinstitutet och berättade hur deras arbete i Temat la grunden till ett nytt forskningscentrum vid Lunds universitet.

musik för klimatet konsert jubileet

Storbandet XL Big Band under konserten "Musik för klimatet" – ett samarbete mellan kompositören Claus Sörensen och hållbarhetsforskaren Sara Brogaard (LUCSUS),

Foto: Christer Järeslätt

Pufendorfinstitutet – tio år av idéutveckling