Temaansökningar 2017/2018

b_3

Hur påverkar fredsprocesser nationella miljökonflikter och länders naturliga miljö? Hur kan det värde som allmänheten tillskriver kända personer analyseras och tas tillvara? Och hur kan universitet verka som motor för att hitta nya lösningar på sociala behov?

Detta är tre exempel på frågeställningar man hittar i ansökningar till Pufendorfinstitutets tema 2017/2018. Att arbeta i tema vid institutet innebär att forskare från Lunds olika fakulteter arbetar tillsammans med att utforska ett vetenskapligt ämnesområde.

Temaperioden sträcker sig över åtta månader – och forskarna arbetar vid institutet under en eller två dagar i veckan. För att antas som tema måste frågeställningen inkludera en tvärvetenskaplig dimension – där det för att hitta lösningar behövs perspektiv från flera discipliner.

För tema-omgången 2017/2018 har nio ansökningar mottagits. Tre antas till teman. Många av forskarna söker på nytt efter tidigare omgångar och vissa arbetar redan vid Pufendorfinstitutet inom olika s.k advanced study groups.

– Att forskargrupper återkommer i ansökningarna ser vi som väldigt positivt, säger föreståndare Sune Sunesson. Det visar att tema-arbetet – där det tvärvetenskapliga anslaget sätts i fokus – ses som utvecklande för både forskarna och forskningen. Det kan också tyda på en ökande insikt om att vissa frågeställningar är beroende av input från olika discipliner.

Ansökningar 2017/2018
• Age as Limit and Transition: Challenges for the Welfare System
• Common and Commoning – Human Rights and Sustainability
• Data: Enabling Us to Better Store, Observe and Understand What We Measure
• Innovation for Whom – Universities as Drivers of Social Innovation for Inclusive Development
• Pufendorf Nanosafety Theme: When the Tiny Becomes the Significant – To Achieve and Maintain Legitimate Trust in Nanotechnology
• Slow Light – Speeding Up Scientific Advancements
• The Values of Celebrity
• The Nature of Peace
• Understanding Crisis

Besked om vilka ansökningar som har antagits som tema ges i början på april 2017.