Fyra nya Teman startar hösten 2023

Personer som arbetar i grupp, runt ett bord. Foto.
På Pufendorfinstitutet arbetar forskare i så kallade Teman eller Advanced Study Groups kring aktuella vetenskapliga problem, som för att lösas kräver kunskap från flera discipliner i samverkan. Foto K. Ruona

Nu är det klart! Vid styrelsemötet den 28 mars fattades beslut om Teman för perioden 2023 – 2024.

Sammanlagt fick institutet i december 2022 in arton ansökningar om Tema och av dessa skickades åtta till sakkunniga experter. Nu har styrelsen valt fyra förslag som bjuds in att bilda Teman med start i september 2023. Det återstår en del praktiskt arbete och förberedelser, men vi kan meddela att följande fyra Temagrupper (som presenteras utan inbördes ordning) inbjuds att jobba vid institutet i höst:

Tema Ständigt existentiellt hot/Existential Threat

Ett hot blir existentiellt när det hotar någons existens. Alla möter döden, det existentiella hotet mot jaget. Vi möter också existentiella hot mot det vi skapar och är del av, till exempel vårt samhälle. I nuet ser vi gränser för vad vår planet kan ge och ett nytt hot har uppstått: mot mänsklighetens sätt att leva.

För att hjälpa medborgare och beslutsfattare att hantera den växande bördan av existentiella hot måste vi förstå hur det fungerar, inklusive dess positiva effekter. Temat Ständigt Existentiellt Hot/Existential Threat har som mål att kombinera framåtriktad och historisk forskning till ett sammanhängande psykologiskt informerat ramverk för att förstå och möta existentiella hot. Ingela Steij Stålbrand och Juliet Jacobsen koordinerar Temat.

Tema Färdplan för biomaterial 4.0/Roadmap of Biomaterials 4.0

Temat Färdplan för Biomaterial 4.0/Roadmap of biomaterial 4.0 kommer att utforska biobaserade material kombinerat med informationsteknologi för medicinska tillämpningar som exempelvis vävnadsteknik.

För att utnyttja biomaterialens fulla potential och minimera tid, energi och resurser, krävs en övergång från traditionell designteknik till kraftfulla virtuella verktyg som möjliggör effektivare design. Trots efterfrågan på avancerad teknik föreligger dock betydande hinder för att integrera dessa två teknologier i produktion, tillämpning och implementering.Temat kommer därför att utforska de utmaningar man möter, överväga relaterade sociala och filosofiska frågor och söka potentiella lösningar. Koordinatorer för Temat är Cedric Dicko och Solmaz Hajizadeh.

Tema Kustperspektiv/Coastal Perspectives

När havet stiger ökar risken för erosion och översvämning utmed kusten. Historiskt sett har behoven av kustskyddsåtgärder i Sverige varit små, men nu behöver vi växla upp. Dock försvåras klimatanpassningsarbetet av kunskapsbrister om kustens och klimatets framtida utveckling samt av en lagstiftning och förvaltning som inte kan hantera dessa nya utmaningar. För att förbättra samhällets förmåga att fatta beslut som baseras på vetenskapliga och lokala perspektiv, liksom på en större bredd av kunskapskällor, kommer Temat Kustperspektiv/Coastal Perspectives att utforska nya sätt att angripa problemen. Caroline Hallin och Åsa Knaggård är Temats koordinatorer.

Tema Sound of Democracy

I Temat Sound of Democracy kommer demokratiska värderingar att utforskas genom vardagliga ljudmiljöer. Mer precist, hur vardagliga ljudmiljöer stödjer, speglar och förhindrar demokratiska värderingar.

Alla rum och handlingar innebär ljudmässiga effekter. Samtidigt är frågor om demokrati; inkludering i; tillgång till; jämställdhet i, relevanta alla nivåer i samhället. Ljud har i dessa sammanhang en särskilt ”ohörsam”kvalitet, ljud följer inte visuella, juridiska eller ägandegränser och kommer i Temats arbete att användas som ett element som överskrider både disciplinära och territoriella gränser. Detta kommer att t ex att göras genom experimentell och kollektiv uppfattning av ljud för att bidra till diskussionen och synliggörandet av strukturer för jämlikhet, rättvisa och inkludering. Sandra Kopljar och Clara Gustafsson koordinerar Temat.