Pufendorfinstitutet på Hållbarhetsveckan 2023

logga hållbarhetsveckan 2023
Hållbarhetsveckan arrangeras den 17-22 April 2023. Alla event under Hållbarhetsveckan är öppna och kostnadsfria. Vissa har begränsat antal besökare och kan kräva föranmälan.

Hållbarhetsveckan är ett årligt event där Lunds universitet och Lunds kommun bjuder in till en vecka med aktiviteter kring hållbarhet! Det är en vecka med diskussion och aktion, allvarliga frågeställningar och hoppfulla framtidsvisioner. På Pufendorfinstitutet arrangeras en rad spännande evenemang under veckan. Alla öppna för allmänheten.

Nedan kan du läsa mer om några av de spännande aktiviteter som arrangeras på Pufendorfinstitutet under Hållbarhetsveckan den 17-22 april. Flera av evenemangen arrangeras av forskare från våra grupper.

Notera att vissa evenemang kräver föranmälan.

Evenemang på Pufendorfinstitutet under Hållbarhetsveckan 2023

Måndag 17 april

08:30 -  09:40
Frukostsamtal: Klimatforskning och klimatjournalistik – hur gör man? Ett samtal om forskarnas och journalisternas roller, ansvar och utmaningar i klimatkrisen

13:00 - 16:30
Hållbar välfärd: Hur garanterar vi grundläggande mänskliga behov inom planetens gränser

17:00 - 18:15
 Music for the climate

En orkester spelar på en scen. Foto.
Musik för klimatet kombinerar livemusik med fakta om klimat och hållbarhet.

Tisdag 18 april

08:30 - 09:30
Frukostsamtal: Från kulturdimensionen av hållbar utveckling till existentiell hållbarhet

10:00 - 12:00

COP fika: Looking behind the scenes of International Negotiations for our Planet

17:00 - 20:00
Exhibition and film screening: The world is burning 2.0 + Paradise
Evenemanget arrangeras av Pufendorfinstitutet

bild för filmen Paradise. Foto
Pufendorfinstitutet i samarbete med Doc Lounge Malmö presenterar den fotografiska utställningen “Wildfires in the Anthropocene” och dokumentärfilmen "Paradise".

Onsdag 19 April

08:30 - 09:30
Breakfast talk: New Narratives, the role of the arts in the climate crisis

10:00 - 12:00
Innovation and Entrepreneurship in Food Systems Transformation

Torsdag 20 April

08:15 - 09:30
Frukostsamtal: Forskning idag, hållbar innovation imorgon?

10:00 - 11:30
Sustainable mobility and climate-neutral cities: How can we achieve this together?

16:00 - 18:00
Pufendorf & Friends (forskarsamtal och AW): Hur hållbart är ditt digitala arbete?
Evenemanget arrangeras av Pufendorfinstitutet

Fredag 21 april

10:00 - 11:30
**INSTÄLLT** Vem är Lund? - Lundabon i bild och form utifrån ett jämställdhetsperspektiv

14:00 - 16:30
Poster seminar and mingle: Sustainable solutions – Initiatives for sustainability at the university

Hållbarhetsveckan 2023, ett årligt event som arrangeras i samarbete mellan Lunds universitet och Lunds kommun. I år arrangeras över 60 föreläsningar, guidade turer, utställningar, med mera.
Ta del av hela programmet här - hallbarhet.lu.se