Utlysningar

Pufendorfinstitutet stimulerar tvärvetenskaplig forskning inom Lunds universitet. Institutet ger forskare från hela universitetet möjlighet att under två terminer arbeta tillsammans med ett problemområde som för sin lösning kräver kunskap från flera discipliner i samverkan.

Anställda vid Lunds universitet inbjuds att ansöka om möjligheten att få bilda ett Tema eller en Advanced Study Group vid institutet.

Ansökan om Tema

Ett Tema ska samla en tvärvetenskaplig grupp kring ett vetenskapligt problem. Det ska vara nyskapande till sin karaktär och ännu inte moget för konventionell forskningsfinansiering. Arbetet i ett Tema syftar till att lägga grund för framtida forskning. Medlemmar i ett Tema erhåller lön från institutet (20 % av heltid under 8 månader).

Ansök senast 11 december 2023 om möjligheten att bilda ett Tema vid Pufendorfinstitutet för start 1 september 2024.
Utlysning av Teman med start september 2024

Ansökan om ASG

I en Advanced Study Group får forskare tillfälle att över ämnesgränser utbyta idéer och perspektiv på ett forskningsproblem med potential för vidareutveckling. Målet är att gruppens kunskap ska utvecklas och bana väg för framtida forskning.

Två gånger om året finns möjlighet att föreslå ämnen, som lämpar sig för arbete i en ASG.

Ansökningsdeadline för ASG med start i februari 2024 är den 10 november 2023.
Deadline för ansökan till ASG med start i september 2024 är den 10 maj 2024.

Öppen utlysning för ASG

Att ansöka om Tema. Q&A med institutets föreståndare Stacey Ristinmaa Sörensen

Vad innebär det att arbeta i ett Tema vid Pufendorfinstitutet?

Hör forskaren Karin Broberg berätta om sina erfarenheter.

Hur är det att arbeta på Pufendorfinstitutet? Hör forskaren Karin Broberg berätta!

Informationsmöte - att ansöka om Tema och ASG

Alla intresserade av att söka Tema eller ASG är varmt välkomna till vårt informationsmöte, och vår digitala Q&A:

16 oktober kl. 11.15-12.15, fysiskt informationsmöte
Hörsalen, Pufendorfinstitutet, Biskopsgatan 3.

25 oktober kl. 13.30-14, digital Q&A
Länk

Anmälan görs till contact [at] pi [dot] lu [dot] se

Stacey Ristinmaa Sörensen, föreståndare