Melissa Gregg

Melissa Gregg vill göra arbete givande

Melissa Gregg arbetade som gästforskare med gruppen "Work and Organization in the Digital Age" som var tema 2016-2017

Vad är din bakgrund?
Jag är ursprungligen från Australien men bor nu i Portland, Oregon. Jag växte upp i Tasmanien, ön som ligger precis nedanför Australien. Efter min kandidatexamen i sociologi och engelsk litteratur så läste jag vidare vid Sydney universitet - där jag studerade genusvetenskap och kultur, med fokus på affektteori. Efter min avhandling var jag en forskningsassistent på olika australienska universitet. De senaste fyra åren har jag varit baserad i USA, och arbetar nu för Intel.

Varför arbetar du med temat Digiwork?
Jag fick en väldigt trevlig inbjudan! Jag har skrivit ganska mycket om digital teknik på arbetsplatsen, och dess påverkan på ledningen och medarbetares självkänsla och arbetsprestation. Jag driver också ett forskningscenter på Intel om arbetsplatsförändring, så temat är väldigt relevant.

Vad hoppas du bidra med?
Jag har en rätt så unik bakgrund – jag är en tidigare professsor in genusvetenskap som nu arbetar i Silicon Valley. Det finns idag endast ett fåtal humanistiska och samhällsvetenskapliga röster i teknologisektorn. Jag hoppas att kunna dela mina erfarenheter och ge akademiker en känsla för vad som händer inom industrin just nu, så forskare kan börja överväga att bidra till utvecklingen av teknik och design.

Vad hoppas du få ut av att arbeta med temat?
Jag ser fram emot att skapa nätverk i olika discipliner, och att ta del av nytänkande idéer. I mitt arbete på ett företag kan det vara svårt att balansera det snabba arbetstempot med den reflektion som behövs för att skriva och tänka. Så jag ser fram emot avskildhet, en del bransinstorming och hårt arbete!

Vad är dina forskningsintressen?
Jag är intresserad av hur arbete kan göras givande för människor. Allt bottnar faktiskt i detta. Jag älskar också att studera teknologi såklart, och hur nya plattformar och tekniska apparater kan stötta arbetare att få en känsla av kontroll vad gäller deras arbetsschema och karriärmöjligheter.

Vad driver dig?
Jag har en skarp känsla för tidens gång, något som kan förklara varför jag just skrev en bok om tidsplanering. Professionellt drivs jag av en rad olika saker, men inom teknikindustrin är jag speciellt fokuserad på att säkerställa att olika typer av röster är delaktiga i beslutsprocesser som påverkar den teknologi vi bygger.

Vad jobbar du med just nu?
Jag avslutar just nu redigeringen av en ny bok vars innehåll jag kommer att dela med mig av när jag är i Lund. Det är en historisk beskrivning av tidsplanering och produktivitet – med en feministisk tvist. Jag är också inblandad i samarbeten som undersöker framtidens arbete och arbetsplats, där vi tittar på saker som AI, arbetsdelning och frilans- och kontraktsarbete.

Har du varit i Lund och/eller Sverige tidigare?
Tråkigt nog inte. Men, jag har alltid varit nyfiken på hur det skulle vara att bo och leva i Sverige. Det här är en liten dröm som kommer att slå in för mig.

- 2017-06-26