Sociala Innovationer vid Lunds universitet?

survey-1594962_1920.jpg

Temat Social Innovation vid Pufendorfinstitutet forskar om sociala innovationer vid Lunds universitet. Nu efterfrågar de exempel på erfarenheter och genomförda och pågående aktiviteter inom området – via en kort enkät.

– Vi anser att universitetet kan ta en betydligt större roll vad gäller att främja innovationer som riktar sig mot övergripande samhällsproblem. Men vi behöver lärare, forskare och studenters hjälp för att ringa in vad som görs idag, och börja fundera kring hur vi kan underlätta framtida forskning och insatser inom området, säger Bo Göransson, koordinator för temat.

Han menar att nytänkande inom områden som social utslagning, arbetslöshet, hållbarhet och kriminalitet skulle kunna gynna stora delar av befolkningen och motverka ojämlikheter i samhället, samt bidra till att Lunds universitet möter de utmaningar som samhället står inför.

Till enkäten (det tar högst tre minuter att fylla frågorna).