Computational Science Curricula
ASG 2025-2026
Hur anpassar vi högre utbildning för en värld som drivs av beräkningsmetoder? I och med att Beräkningsvetenskap (Computational Science) blir allt viktigare inom olika discipliner, behöver vi tänka om och nytt kring hur vi utformar, strukturerar och stödjer utbildningen inom detta snabbt växande tvärvetenskapliga område.
Beräkningsvetenskap är ett spännande, tvärvetenskapligt område som använder avancerade beräkningsmetoder för att lösa stora forskningsutmaningar. ASGn Computational Science Curricula (Läroplan för Beräkningsvetenskap) syftar till att skapa en färdplan för forskning och utbildning inom detta område, med fokus på fundamentala idéer, ny teknik och bästa praxis.
ASGn kommer att formulera relevanta forskningsfrågor som kan driva pedagogisk innovation och bidra till läroplansutveckling för högre utbildning i beräkningsvetenskap.
Eftersom beräkningsmetoder används inom flera olika vetenskaper, arbetar gruppen för att identifiera centrala delar för läroplaner och hitta de bästa sätten att lära ut dem. Målsättningen är att stödja utvecklingen av innovativa, inkluderande och framtidsinriktade utbildningsprogram inom Beräkningsvetenskap för både lärare och studenter.
Medlemmar
Ullrika Sahlin (koordinator)
Mengwu Guo (co-koordinator)
Tobias Ambjörnsson
Linda Hartman
Robert Klemmensen
Henrik Thorén
Petter Persson
Patrik Edén