Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Computational Science Curricula

ASG 2025-2026

Hur anpassar vi högre utbildning för en värld som drivs av beräkningsmetoder? I och med att Beräkningsvetenskap (Computational Science) blir allt viktigare inom olika discipliner, behöver vi tänka om och nytt kring hur vi utformar, strukturerar och stödjer utbildningen inom detta snabbt växande tvärvetenskapliga område.

Ung kvinna står framför en gigantisk dataskärm med projicerade små siffror rakt i ansiktet. Foto.

Beräkningsvetenskap är ett spännande, tvärvetenskapligt område som använder avancerade beräkningsmetoder för att lösa stora forskningsutmaningar. ASGn Computational Science Curricula (Läroplan för Beräkningsvetenskap) syftar till att skapa en färdplan för forskning och utbildning inom detta område, med fokus på fundamentala idéer, ny teknik och bästa praxis. 

ASGn kommer att formulera relevanta forskningsfrågor som kan driva pedagogisk innovation och bidra till läroplansutveckling för högre utbildning i beräkningsvetenskap.

Eftersom beräkningsmetoder används inom flera olika vetenskaper, arbetar gruppen för att identifiera centrala delar för läroplaner och hitta de bästa sätten att lära ut dem. Målsättningen är att stödja utvecklingen av innovativa, inkluderande och framtidsinriktade utbildningsprogram inom Beräkningsvetenskap för både lärare och studenter.

Medlemmar

Ullrika Sahlin (koordinator)
Mengwu Guo (co-koordinator)
Tobias Ambjörnsson
Linda Hartman
Robert Klemmensen
Henrik Thorén
Petter Persson
Patrik Edén