Musik och klimatforskning möts på Pufendorfinstitutet under Kulturnatten

Musik för klimatet
Forkaren Sara Brogaard och kompositören Claus Sörensen

- Konst har en förmåga att, utan pekfingrar och dikterande av regler, påverka och engagera människor på en känslomässig nivå och vi tror att detta projekt kommer bidra till ett större engagemang inom klimatfrågan, samtidigt som det bidrar till att göra vetenskapliga fakta och scenarion tillgängliga och greppbara för en bred publik, säger kompositören Claus Sörensen.

Utifrån fakta och artiklar framtagna av hållbarhetsforskaren Sara Brogaard (och tidigare temamedlem vid Pufendorfinstitutet) har Claus Sörensen komponerat musik som speglar och förmedlar de relevanta frågeställningar och scenarion. Musiken spelas av XL Big Band, ett av Sveriges främsta storband, med bas i Kristianstad.

– Hur ska vi hantera och orka engagera oss i den omställning som klimatet kräver? Man kan lätt känna en känsla av hopplöshet när man översköljs av information och fakta om situationen och man kan känna sig frånkopplad, snarare än att vara redo agera. Vi  tror attt konst och musik kan göra skillnad. Konst visar inte människor vad de ska göra, men kan engagera och sporra till mer reflekterande, engagemang, och handling, menar forskaren Sara Brogaard.

Konserten börjar med en uppspelning av temperatur ökningen under de senaste åren, och ett stycke om den så kallade ”hockey stick curve”. Det följs av ett stycke som illustrerar allmänningarnas tragedi – där en harmonisk melodi snart bryts sönder till ett kaos när en resurs efter hand överutnyttjas av för många användare som agerar själviskt.

Konserten avlutas med 3 stycken som illustrerar tre framtidsscenarier som klimatforskningen använder sig av för att modellera olika möjliga världar och relaterade utsläppsnivåer. Så kallade Share Socioeconomi Pathways.

– Vi vill att man ska gå hem ett en känsla av att vi ska klara detta - och avlutar med ”Sustainability – the green road”, säger Sara Brogaard.

”Musik för klimatet” kommer uppföras på Pufendorfinstitutet i samband med Pufendorfinstitutets 10års jubileum under Kulturnatten i Lund, den 21 September.

Se hela programmet för Kulturnatten på Pufendorfinstitutet här