När antibiotikan slutat att fungera

suddig bild på läkemedel. Foto

Vad händer den dagen antibiotikan slutar att fungera? Hur ser livet i en post-antibiotisk tid egentligen ut? Den 14 oktober diskuterar forskare från en rad olika discipliner vid Lunds universitet hur en framtid utan antibiotika skulle kunna se ut och delar med sig av den senaste forskningen inom området.

Antibiotika är i dag en etablerad och effektiv behandlingsform mot infektioner, den utgör ett slags infrastruktur för hälso- och sjukvården - men även för djurhållning och jordbruk. Sättet antibiotika används på idag orsakar resistens, vilket innebär att behandlingen av såväl allvarliga som enkla infektioner blir allt mindre effektiva. I framtiden kan vi därför inte räkna med antibiotika som ett fungerande läkemedel.

- Den moderna människan vande sig snabbt vid den trygghet antibiotika innebär. Att gå tillbaka till ett liv utan antibiotika kräver stora omställningar, individuella såväl som samhälleliga, förklarar Henrik Loodin, en av forskarna som deltar i evenemanget.

Genom samtidsspaningar, framåt och tillbakablickar ger vill forskarna ge en glimt av hur denna framtid kan förstås men också hur den är levbar.

Seminariet anordnas av forskarna inom det tvärvetenskapliga Temat Postantibiotiska framtider vid Pufendorfinstitutet, Lunds universitet, och är en del av Lunds universitets framtidsvecka den 12-18 Oktober.

Se hela webbinariet online på Youtube

Presentationer under seminariet:

Verkligheten i när och fjärran - En berättelse om framtida sjukhusvistelser.
Jonas Wrigstad, Institutionen för kliniska vetenskaper Lund, Lunds universitet.

Ett antibiotikums uppgång och fall - historien om läkemedlet Chloromycetin.
Kristofer Hanson, Institutionen för socialt arbete, Malmö universitet & Cecilia Lenander, Institutionen för kliniska vetenskaper Malmö, Lunds universitet

Lars Nordgren - Det ”rena sjukhuset” - är det farligt att vistas på sjukhus?
Lars Nordgren, Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Lunds universitet

Beteendeförändring tag plats! Smittrisk på bussen
Daniel Persson, institutionen för kulturvetenskaper, Lunds universitet & Henrik Loodin, Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Lunds universitet

Krig och skogsvård. Bilder av mikrober och människor i antibiotikaresistensens tid.
Maria Wemrell, Genusvetenskapliga institutionen och Institutionen för kliniska vetenskaper Malmö, Lunds Universitet

Intervju med forskare från Temat Postantibiotiska framtider vid Pufendorfinstitutet

Fler evenemang under framtidsveckan vid Lunds universitet

Ta del av hela programmet för framtidsveckan här

Antibiotikaresistens

Antibiotikaresistens skördar varje år cirka 50 000 människoliv i ­Europa och USA på grund av att bakterier blivit resistenta. År 2050 uppskattar vissa rapporter att tio miljoner människor kommer att dö av infektioner som inte kan behandlas på grund av att bakterier blivit resistenta och därmed gjort antibiotikan ineffektiv.