Estetikens roll i företagsutveckling
ASG 2024
Vi konsumenter signalerar vilka vi är – eller vill verka vara – genom våra köp. Det är ingen nyhet att de val vi gör i en köpsituation kan leda till att vi betalar mer, mycket mer, för en viss vara bara för att den har en viss design. I flera decennier har formgivning varit en viktig del i företagens produktutveckling och innovationsprojekt. Samtidigt påminns både organisationer och konsumenter om hållbarhetsfaktorer som bottnar i ekologiska, existentiella och socioekonomiska förhållanden. Vid en första anblick verkar det som att företagen brottas med oförenliga värden: Går det ens att skapa organisationer som flätar samman starka kulturella och estetiska värden med hållbara och ekonomiska värden?
Denna Advanced Study Group kommer att fokusera på estetiska värden i företagens kreativa processer och hur produktutveckling hämtar inspiration i just estetiska upplevelser (design, mode, hantverk, arkitektur, spelutveckling och musik). Vad kan konstnärligt arbete lära sig av företagens innovationsprocesser – och vice versa? Hur ser relationen mellan estetik och ekonomi ut i till exempel en operaproduktion eller i utvecklandet av en ”designad” produkt? Och hur (om alls) kommer hållbarhetsfrågorna in i olika kreativa utvecklingsprocesser?