Möt vår gästforskare Marie Koldkjær Højlund

Marie Koldkjær Højlund. Photo
Marie Koldkjær Højlund is composer, sound artist and associate professor of Sound Studies at Aarhus University.

Marie Koldkjær Højlund är kompositör, ljudkonstnär och docent i ljudstudier vid Aarhus Universitet. Under hösten 2023 är hon gästforskare i Temat Sound of Democracy.

Marie ser fram emot att arbeta med Temat Sound of Democracy för att vidareutveckla konceptet “sonic citizenship” som hon arbetat med den senaste tiden, och som hon menar på många sätt är besläktat med frågorna inom Temat Sound of Democracy.

Hon hoppas även att hennes praktiska arbete på sjukhus och andra vårdsammanhang, samt hennes erfarenhet av musik och ljudproduktion kan bidra med ett design- och konstnärligt perspektiv till gruppens arbete.

Läs hela Intervjun med Marie Koldkjær Højlund på engelska på den engelska hemsidan

Läs om Temat Sound of Democracy