Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Vårens nya Advanced Study Groups

trappor inne på Pufendorfinstitutet. Foto

Institutet välkomnar två nya Advanced Study Groups, med start i februari 2024: (O)Naturliga gränser och Estetikens roll i företagsutveckling

Den första ASGn  (O)Naturliga gränser: Tvärvetenskapliga perspektiv på den ”europeiska integrationens gränser, syftar till att utforska hur naturliga förhållanden bestämmer egenskaper och gränser för europeisk integration, och hur europeisk integration representeras – och skapar gränser – i den naturliga miljön. Gruppen vill studera dessa (o)naturliga gränser: Vilken betydelse har de egentligen för ”europeisk integration”? Och hur tacklar ”europeisk integration” det faktum att naturen eller naturkatastrofer ju inte alls förhåller sig till de här gränserna? Bidrar naturliga förhållanden och fenomen rent av till att skapa nya gränser för ”europeisk integration”? Koordinator för ASGn, Marja-Liisa Öberg (Juridiska fakulteten), säger såhär inför 2024:

Jag ser fram emot att i vårt team utforska gränser av och interaktionen mellan europeisk integration, den naturliga miljön och våra respektive discipliner.

Vår andra nya Advanced Study Group för 2024, Estetikens roll i företagsutvecklingvill sätta fokus på estetiken i affärskreativitet. De menar att de senaste decennierna har fört med sig en designboom i produktutvecklingen. Samtidigt påminns konsumenter och organisationer om de ekologiska utmaningar vi står inför, och att ett framtida hållbart liv måste balansera både ekologiska, existentiella och socioekonomiska förhållandenGruppen vill studera om det är möjligt att skapa organisationer som flätar samman starka kulturella och estetiska värden med hållbara och ekonomiska värden, samt hur företagens kreativa processer och produktutveckling hämtar inspiration i just estetiska upplevelser (design, mode, hantverk, arkitektur, spelutveckling och musik). 

Inget är väl mer engagerande för forskaren än att ge sig ut i kunskapens mellanrum eller möjlighetsytor, till den plats som måste lekas fram då det saknas etablerade ordningar. Vår ASG ämnar upptäcka och ’provbygga’ för att med större precision kunna tänka och formulera: ett kunskapande jag ser mycket fram emot.

säger Daniel Hjort, koordinator för ASGn Estetikens roll i företagsutveckling.

Läs mer om grupperna på deras respektive hemsida:

Estetikens roll i företagsutveckling

(O)Naturliga gränser: Tvärvetenskapliga perspektiv på den ”europeiska integrationen