Inspelat panelsamtal om artificiella personer och genombrott inom artificiell intelligens

Kommersiella företag är enligt lagen personer - men med övermänskliga förmågor.  Vad innebär det egentligen att behandla företag och juridiska personer som en person? Hur påverkar artificiella personer hur vi förhåller oss till oss själva, och hur kan vi forma utvecklingen av artificiell intelligens så att den speglar människors intressen? Dessa frågor diskuterades vid evenemanget 'Artificial Persons - breakthroughs in artificial intelligence and personhood' under Framtidsveckan vid Lunds universitet.

Ta del av inspelningen från evenemanget och hör medlemmarna från Pufendorfinstitutets Advanced Study Group 'Artificial Persons' diskutera genombrott inom artificiell intelligens tillsammans med den inbjudna gästen och experten, Jonnie Penn.

Se hela eventet på engelska på Youtube.
Inspelning från Pufendorfinstitutet den 19 oktober 2021.